چرا انگیزه ندارم؟
چرا انگیزه ندارم؟
چکیده این مطلب : یکی از مهم ترین مشکلات دانش آموزها اینه که انگیزه لازم برای انجام کارها رو ندارن این موضوع دلایل مختلفی داره که توی این مقاله بهش اشاره میشه.
چرا انگیزه ندارم؟

انگیزه یعنی چی؟

انگیزه اون نیروی محرکیه که به ما دلیل میده و باعث برداشتن قدم هامون میشه. یعنی انسان وقتی تصمیم میگیره که کاری رو انجام بده، دلیل و هدفی برای اون در نظر میگیره که میتونه تامین کننده ی این نیرو باشه و در نتیجه با اعمال و رفتارش خودش رو به اون هدف نزدیک و نزدیک تر کنه.

چطور به وجود میاد؟

در اصل این قضیه میتونه به ۳ شکل نمود پیدا کنه:

در حالت اول که پاداش اولیه نامیده میشه، این انگیزه از یه لذت ذاتی به وجود میاد؛ یعنی اثری که در لحظه و به صورت طبیعی از انجام دادن اون کار می بینیم و برای ما لذت بخشه انگیزه ی تصمیم گیری ما میشه، مثل خوابیدن وقتی خسته ایم، بیرون رفتن وقتی نیاز به تفریح داریم، و غذا خوردن وقتی گرسنه هستیم.

پاداش ثانویه:

پاداش ثانویه یا لذتِ در پی، دومین علت انتخاب رفتاری خاص برای ماست که میتونه اون رو تبدیل به انگیزه کنه، این موضوع مربوط میشه به نفعی که در بلند مدت و در نتیجه ی اون عمل به ما میرسه، مثلا ما سخت درس میخونیم با این انگیزه که بتونیم کار پیدا کنیم، و یا کار می کنیم با این انگیزه که به درآمد برسیم.

حالت سوم:

از بین بردن نوعی رنج؛ طبق یک اصل روانشاسی معروف، هر تصمیمی که انسان در زندگیش می گیره جز یکی از این دو علت رو نداره: دستیابی به لذت و خرسندی واز بین بردن و رهایی از رنج ها.. پس یکی از انواع انگیزه هم میتونه از بین بردن نوعی رنج باشه که همیشه ما رو آزار میداده و بالاخره برای حذف اون تصمیم میگیریم و شروع به حرکت می کنیم.

پس چیکار کنیم؟

حالا سوالی که به وجود میاد اینه که ما چطور میتونیم این انگیزه ها رو در خودمون به وجود بیاریم، اول از همه باید این رو بدونید که انگیزه رو نمیشه با یک اشاره به دست آورد مثل قرصی که در لحظه روی شما تاثیر بذاره و باعث بشه به موفقیت برسید. یعنی اگه شما به زندگی هر آدم موفقی با یکم دقت نگاه کنید، می بینید که دستاورد هاش قبل از هر چیزی مربوط به نوعی هوشمندی و انتخاب های درست در زمینه ی کارش بوده، پس انگیزه ی ما هم باید در این راستا باشه و کمکمون کنه که قدم های درست برداریم. در نتیجه این انتخاب ها و پیدا کردن مسیر درست در نهایت باعث میشه شما از قدم هایی که در راستای اهداف و خواسته های مشخص شده تون بر می دارید، احساس رضایت کنید، بدونید که دارید به اهدافتون نزدیک میشید و با هر اقدامی که انجام میدید به احساس لذت و خرسندی برسید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت دکتر میثم رنجبر تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت دکتر میثم رنجبر
دیدگاه

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت دکتر میثم رنجبر ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت دکتر میثم رنجبر رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام

instagram telegram aparat