الگوریتم مطالعه صحیح
الگوریتم مطالعه صحیح
چکیده این مطلب : الگوریتم صحیح مطالعه همون حلقه گمشده در آموزش هست توی این مقاله الگوریتم صحیح بهتون آموزش داده میشه پس با نهایت دقت بخونید و استفاده لازم ببرید.
الگوریتم مطالعه صحیح

الگوریتم مطالعه

اول از همه باید بگیم که این الگوریتم به طور ویژه مناسب دانش آموزان کلاس های تست، کنکور و آموزشگاه هاست ولی قطعا می تونید اون رو برای درس های مدرسه هم اجرا کنید. همونطوری که تا الان بارها این نکته رو از ما شنیدید، مهم ترین کاری که برای افزایش یادگیری بعد از هرکلاس میتونید انجام بدید مطالعه ی درس هر روز، در همان روز هست. اما چطوری؟ با چه ترتیب و مراحلی؟

جزوه:

خب، اولین مرحله مربوط میشه به مطالعه ی جزوه یا اسلاید هایی که سر کلاس بهت تدریس شده یا تست هایی که استادت حل کردن، وابسته به نوع کلاسی که داشتی و روند کلاست باید شروع کنی و دقیقا همون چیزی که سر کلاس گفته شده رو یه بار با سرعت یکم بیشتر برای خودت از اول تا اخر مرور کنی، سوالات رو چرک نویس کنی، نکات مهم رو هایلایت کنی و خلاصه حسابی از یاد گرفتنش مطمئن بشی، انگار یک بار دیگه نشستی سر کلاس و این بار خودت داری مطالب رو تدریس میکنی.

کتاب درسی:

تو مرحله ی بعدی اگه کلاسی که داشتی یا ویدیوی آموزشی ای که دیدی بیشتر جنبه ی فوق برنامه داشته و از روی یه جزوه ی مجزا تدریس شده،‌ باااید بری و خودت اون مبحث رو از روی کتاب درسی پیدا کنی و شروع کنی مثل یک دانش آموز مستقل که تا حالا هیچ معلمی نداشته، اون مبحث رو کامل مطالعه کنی و تمرینات و فعالیت هاش رو حل کنی (اگه سر کلاس با معملت حلشون کردی دوباره مثل اسلاید قبل مرور کن). فرقی نمیکنه چه پایه ای هستی، در هر صورت منبع اصلی امتحانات پایانی شما کتاب درسی هست و باید بهش مسلط باشی، اگه طبق این روش همزمان با هر مبحث کتاب رو هم جمع بندی کنی خیلی کمتر ازت وقت میگیره و بهتر یادت میمونه.

تکلیف و تمرین:

این مرحله خیلی بهتره که حداقل یه بخش کوچیکی ازش در همون روز بعد از کلاس انجام بشه، اما اگر محدودیت زمانی داری یا مثلا امروز ۴ تا کلاس داشتی، میتونی تکالیف رو وقتی مطالعه ی همه ی درس هات تموم شد شروع کنی یا بذاری برای روز بعدش.. مثلا اگه کلاس فیزیک داشتی و ۳۰ تا تست هم تکلیف داری، باید تکالیفت رو به سه بخش تقسیم کنی و در اولین پارت (همون روز یا فرداش) ۱۰ تا از تست ها رو به صورت آموزشی حل کنی، یعنی به اندازه ی کافی روشون زمان بذاری و در صورت نیاز از پاسخنامه هم کمک بگیری تا بتونی بهشون مسلط بشی و نکات داخل تست ها رو یاد بگیری. بهتره که تست ها رو به صورت یکی در میون، یا سه تا سه تا انتخاب کنی تا هر بار تا آخر مجموعه ی سوالات بری.

تست زنی سه مرحله ای:

روشی که تو بخش قبلی شروعش کردیم، بخش اول تست زنی سه مرحله ای بود، برای ادامه ی کار باید با فاصله ی یک روز بعد از کلاس بریم سراغ قسمت دوم تکالیف.. الان دیگه به یه تسلط نسبی رسیدی و احتمالا میتونی بیشتر تست ها رو بدون نیاز به پاسخنامه و با سرعت خوبی حل کنی، تو این مرحله باید از تست زدنت زمان بگیری چون تو مرحله ی بعدی بهش احتیاج داریم. (اگه تعداد تکالیفی که استادت مشخص کردن کمتر از حدی هست که فکر میکنی برای مسلط شدن به مبحث نیاز داری، از کتاب کمک آموزشی یا تست هایی که تو اینترنت هستن استفاده کن و حتما هر سه مرحله رو انجام بده).

مرحله اخر:

در این مرحله هم دوباره با فاصله ی یک روز میری سراغ بخش سوم سوالات و البته تست هایی که از دو بخش اول مشکل داشتی یا نتونستی به راحتی حلشون کنی. طبق زمانی که از مرحله ی ۲ به دست آوردی، مثلا اگه ۱۰ تا تست رو توی ۱۵ دقیقه زدی الان باید ۱۰ تای سوم رو تو ۱۰ دقیقه بزنی و به این کار میگیم تست زنی زمان دار، الان دیگه کامل به تست های اون مبحث مسلط شدی و حل سوالات برات راحت شده. شاید الان که اینا رو میخونی بنظرت بیاد که برای هر درس زمان زیادی رو قراه صرف کنی و همه ی این کارها برای هر جلسه لازم نیست، اما حقیقت اینه که به ازای هر ۱ ساعت کلاس شما باید ۳ ساعت مطالعه داشته باشید و وقتی که از این الگوریتم استفاده کنید میبینید که خیلی راحت در اولین مطالعه همه ی نکات مروبط به مبحث رو یاد گرفتید و خیلی دیرتر نیاز به مرور دوباره پیدا می کنید.

 

 

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت دکتر میثم رنجبر تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت دکتر میثم رنجبر
دیدگاه

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت دکتر میثم رنجبر ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت دکتر میثم رنجبر رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام

instagram telegram aparat